zaterdag 3 november 2007

Kinderen en regen..

..2 zaken waar ik altijd moeite mee heb als ik aan het werk ben. Tuurlijk, ik ben gek op kinderen, maar die dingen worden altijd dol in de kop als ze ook maar denken dat ze een televisiecamera zien. 'Filmt 'ie al? Staat 'ie aan? Kom ik ook op de film? Wanneer komt dit erop? Bent u van de televisie? Mag ik ook op de camera?' gillen de kinderen voor mijn lens, het ene vieze handje na het andere wordt voor de lens gehouden, ik blijf poetsen. Als jullie gewoon gaan spelen worden jullie gefilmt, als jullie blijven zwaaien wordt dit er allemaal uitgeknipt! roep ik, en een paar kids gaan braaf spelen. Zij hebben geluk want die beeldjes heb ik nodig, het gaat over een nieuw geopende natuurspeeltuin. En daar komt mijn tweede 'vriend' kijken, want natuur en regen zorgt meestal voor modderige voetjes en handjes. Nu ben ik er wel op gekleed hoor, en ook mijn camera is goed beschermd. Maar de lens regent continue vol door die vieze miezerregen. Dan maar weer poetsen met mijn roze zeempje, ook de viewer blijf je afvegen. Nu is deze hoeveelheid water nog niet zo schadelijk voor de lens, maar een paar jaar terug had ik aanmerkelijk meer problemen met dit element.



Kidsregen



Ik draaide in een zwembad om mij inmiddels ontschoten redenen, ik had alle voor de hand liggende shots al gemaakt, en ik was toe aan het wat creatievere werk. De oppervlaktespiegel was gelijk aan de zwembadrand, dus dit was een regelrechte uitnodiging om mijn camera maar nét boven de waterlijn te plaatsen. De lens bevond zich ongeveer 5 centimeter boven het water toen ik riep '..en dan zwemt u van links naar rechts door het beeld!...Ja, kom maar!....'   De boeggolf van de man overspoelde de lens helemaal, en een lichte paniek maakte zich van me meester. Goed drogen in de wc's onder de handendroger, en het probleem leek opgelost. Totdat ik later op de dag in het midden van de lens een beetje condens waarnam, het roze zeempje bood geen uitkomst, omdat condens zich meestal aan de binnenkant van glas bevind. 1 weekend op de kachel, en de vlek was weg. Gelukkig bleek er geen schade verder aan de lens te zijn, en een lichte deuk in mijn ego was alles wat restte. Het shot haalde de uitzending overigens wel, het was nog een mooi shot ook.



1 opmerking: