zondag 11 november 2007

Terugdenken..

..aan wat gebeurt is. Vandaag deden ze dat in Groot Brittannie, op de BBC keek ik vanochtend naar Remembrance day. Een mooie registratie van hun '4 mei'. De Engelsen doen dat goed, mooi in al zijn eenvoud, simpele shots, instarts met inhoud en een timing om door een ringetje te halen. Sinds 2004 doet onze omroep RTV Drenthe dit ook op 4 mei, we zenden dan de dodenherdenking live vanaf voormalig Kamp Westerbork uit. We doen dit met 5 camera's waarvan 1 in een crane hangt. Ziet er allemaal prachtig uit, wordt heel goed bekenen en zeer goed gewaardeerd dor onze kijk-en luisteraars. Ook ver over de provinciegrenzen heen, vorig jaar was de TV Recensent nog vol lof over de manier waarop we het deden. Alleen misschien was dit wel gelijk de laatste keer dat we het op deze manier deden, stoppen we op ons hoogtepunt? Nee natuurlijk niet, maar ons bedrijf moet een beetje geld besparen en dit is 1 manier om dat te doen. Zo'n registratie kost namelijk een lieve duit, iets wat door de provincie en gemeentes niet altijd begrepen word. Niets is nog officieel, maar ik vrees dus dat we niet op dezelfde mooie en sfeervolle manier verslag kunnen doen van iets waarvan jaarlijks meer mensen thuis getuige van willen zijn. En móeten zijn, want niet iedereen is in staat om de herdenking terplaatse bij te wonen. Ik neem wel aan dát we erbij zullen zijn, maar dan in klein commitée. Misschien een SNG wagen met 2 camera's, want dat het live moet staat voor mij als een paal boven water. Of misschien kunnen we iets betekenen voor de landelijke omroepen, want de NOS en collega's mogen ook weleens verder kijken dan de Dam en de Waalsdorpervlakte. Bijna iedere provincie kent zijn eigen herdenkingsplaats die ook van Nationaal belang is. Hoe dan ook, ik weet wel waar ik 4 mei om 20.00 uur ben. Ik hoop alleen dat ik dat moment met een camera op mijn schouder mag beleven, en zoniet, dan zal evengoed terugdenken met alle mensen daar om me heen.



Remembrance



1 opmerking:

  1. Ik zat het meteen te beamen toen ik je mening las dat de NOS ook weleens wat verder mag kijken dan de Dam en de Waalsdorpervlakte. Maar ja, dat zijn wel de nationale herdenkingen, met een enorme televisie-traditie bovendien. Ik zie ze dus nog niet zo gauw beelden van rtv Drenthe afnemen.

    BeantwoordenVerwijderen