vrijdag 23 november 2007

Hillige..

..Daag. Da's de titel van een kerstprogramma van RTV Drenthe. Morgen zouden we gaan bouwen, en overmorgen opnemen. 4 artiesten die hun roots buiten Nederland hebben maar wonen in Drenthe, zij zouden vertellen over hun jeugd, en hoe zij toen de kerst beleefden. 1 belde af, te druk (?) en 1 werd ziek en verloor haar stem. Dus de helft van de artiesten met custom-made liedjes kan niet komen. Einde show. Jammer, alles geannuleerd, licht en decorplan terug in de kast en wachten tot volgend jaar. Zonde, dit jaar geen kerstfeestje voor de creatievelingen onder ons, want Hillige Daag was altijd een feestje van mooie belichting en fraai camerawerk. En een mooie geluidsregistratie, want alles gaat live op tape. Dit kan ervoor zorgen dat een hele mooie cameraregistratie over moet omdat er iets met de stemming of audio was. In de eerste versie van het programma zaten 2 liedjes die in 1 track waren opgenomen, ik bediende de camera en Willem de dolly waarop ik stond. Alle uitsnedes bedacht en de timing was gepland, maar het liedje moest tot 20 (!!) keer over. Door de kou in de kerk waar we opnamen, veranderde de vleugel steeds van stemming, en ook de zangeres moest af en toe een paar slokken warme koffie. Elke keer als Willem en ik een mooie opname dachten te hebben had de pianist wel wat te mekkeren, hij zat 1 keer een half nootje te hoog of zo. Zodoende dreigde ook mijn stemming te veranderen,maar goed, wij waren professioneel genoeg om hetzelfde kunstje wél goed te doen. Uiteindelijk een geslaagde uitzending geworden.



Hier een nummer uit de uitzending van 2004 Martijje Lubbers zingt As ik in je ogen kiek. Een drentstalige cover van een lied van Eric Clapton, Change the world.



2 opmerkingen:

  1. Volgens mij heb ik nog steeds het kaarsvet onder mijn nagels zitten. Mijn God, wat een kaarsvet op de vloer na afloop. Maar wel een hele mooie dag gehad. Goede muziek en een goeie stemming. Maar mijn favo blijft toch wel de opnames van vorig jaar. Lohues en vrienden.
    Tsja en helaas dit jaar geen nieuwe opnames. Een kale kerst zonder HD :-)

    BeantwoordenVerwijderen