maandag 26 november 2007

Ontslag..

..nou, zomaar uit het niets lag daar de brief op de mat. Ontslagen..... Een mooie tijd heb ik er gehad, maar nu rest alleen de herinnering. Fijne collega's, een beetje van de wereld gezien, hard werken maar alles meer dan de moeite waard. Waren ze me zat? Nee, dat niet. Had ik kritiek op de leiding, nee, niet altijd, ik ken mijn plek. Zeuren op de baas is niet mijn ding, ik kijk liever hoe ik ervoor kan zorgen dat het bedrijf beter presteert.



Maar goed, als het oorlog word hoef ik niet meer onderzeebrood te bakken in ieder geval, want ik ben ontslagen uit de Marine reserve. In 2006 al, maar nu pas krijg ik de brief waarin staat dat ik niet meer op de reservelijst sta en dat ik niet meer verplicht ben mijn uniform in onberispelijke staat te bewaren. (moest dat dan.....?) Ach het meeste van de kleding ligt nog in 2 plunjebalen op zolder, sommige dingen zelfs nog in het plastic. 11 jaar geleden zwaaide ik na 4 jaar af bij de marine, ik heb de laatste 2,5 jaar daarvan op de Hare Majesteit Walrus gevaren, een onderzeeboot uit de gelijknamige klasse. De koude oorlog was al voorbij, maar wij hebben nog voldoende dingen voor het echie gedaan. Als de grijze bovenwaterschepen buiten territoriale wateren dobberden, verkenden wij de kust van een brandhaard ergens ter wereld met gevaar voor eigen leven. Zíj kregen een lintje bij thuiskomst en wij een geheimhoudingsplicht, zelfs mijn ouders hadden maandenlang geen idee wáár ter wereld hun zoon was. Een geweldige tijd heb ik gehad bij de marine, ik heb toch niet bijgetekend omdat ik graag als cameraman opgeleid wilde worden. Via via én via Johan is dat dus gelukt. Maar er gaat maar zelden een dag voorbij dat ik niet denk aan die tijd op die varende rioolbuis die 7 maanden per jaar mijn thuis was.



[update] Onderaan dit stukje stond een foto die ik stal van een Marine website, om mijn toenmalige baas niet op stang te jagen heb ik die foto vervangen door een exemplaar van de Walrus op het droge, met daarop mijn insigne van de Onderzeedienst de 'Flipper'  ,deze dolfijntjes moet je verdienen en is een internationaal bekend insigne voor onderzeebootpersoneel



Marine

















Flipper













2 opmerkingen:

  1. "Officer has left the deck" Het zal nooit meer zo veilig zijn in Nederland. :-) ps: de achtergrond van de tweede foto verraad een beetje waar die brandhaard was. Maar ook ik hou mijn mondje dicht. (neen dames en heren, ik was er niet bij)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Neen, het is niet daar. Dit is elders, maar niet mijn foto. Ik heb hem gestolen van een of andere site van de Marine. Achterop de brug op deze foto zit de uitlaat, die zag er nog niet zo uit toen dit nog míjn bootje was.

    BeantwoordenVerwijderen