zaterdag 29 december 2007

Youp..

December 1999  'Ik heb een leuke klus voor je op oudejaarsavond, wil je de oudejaarsconference van Youp van 't Hek gaan doen?' vraagt het meisje van NOB Tv planning. Ik was nog maar net cameraman, en ik had aangegeven dat ik met de millenniumwisseling best wilde werken. Dat was mijn kans om klussen te doen waar ik van droomde, als andere cameramensen misschien liever thuis waren. 'Tuurlijk' zei ik professioneel, en alweer een droompje zou in vervulling gaan. Ik was al jaren een Youp fan, en om mee te werken aan dé oudejaarsconference is natuurlijk je van het. Het was tegelijkertijd een kleine teleurstelling toen ik in het draaiboek ontdekte dat zelf een slokje water gescript was. Ik deed camera 6, ik had 2 posities op het balkon van het Nieuwe de la Mar Theater, en een handheld plekje bij het orkest. Trots was ik, de repetitie was leuk, leuke voorstelling. Tijdens de eerste opname met een paar isolated opnames kon ik me beter concentreren op mijn taak, en tijdens de tweede opname was alles perfect. Deze opname lag standby in Hilversum, en draaide op de oudejaarsavond synchroon mee voor het geval de live-verbinding zou uitvallen.



Om 6 uur op oudejaarsavond stond ik op de Dam in Amsterdam met mijn vriendin. (onze partners mochten de millenniumwisseling met hun werkende partners doorbrengen, en zij hadden vrijkaarten gekregen) We luisterden naar Blof die op dat moment optrad, en de telefoon ging. Hetzelfde meisje van de planning belde weer, 'ga maar naar het Theater, jullie moeten afbreken want in verband met bedreigingen door de 'kaartjesmaffia' gaat de voorstelling niet live maar starten ze de opname van gisteren in.' Dus, de hele ploeg stond de camera's weer af te breken en wij mochten naast onze partners in de zaal plaatsnemen. Een leuke party nadien in de foyer volgde, we werden nog uitgenodigd om om een uur of 3 een borrel te nuttigen in huize van 't Hek, maar Diana en ik gingen liever nog even op de Dam kijken. Dom natuurlijk, want toen we daar aankwamen en zagen dat alles daar al afgelopen was, realiseerde we ons dat we niet wisten waar mijnheer van 't Hek woonde. Een koude nacht wachten was ons deel. Op het Damrak maar even een schnitzel gegeten in een smerig 24 uurs restaurant, en daarna geslapen in de koude hal van het Centraal Station.



Later werd ik door regisseur Joep Krijne gevraagd voor de registratie van de Vliegende Panters' Hype, hierna eindigde onze samenwerking helaas weer omdat ik in dienst kwam van een concurrerende facilitaire instelling genaamd UBF.



Vanavond keek ik weer naar een Youp voorstelling op tv, dezelfde cabaretier met dezelfde scherpe grapjes. En een reden om een weblogje te schrijven. Maandagavond om 21.00 uur wordt op het digitale themakanaal Hilversum Best de show Mond vol Tanden uit 1999 herhaald. Ik heb hem nog altijd niet op tv teruggezien, nú wil ik hem opnemen en plaatsen tussen de DVD's 'Leuke Klussen'



Youp





Geen opmerkingen:

Een reactie posten