vrijdag 30 mei 2008

Generale

'..en RTV Drenthe maakt opnames die eind van dit jaar worden uitgezonden..' schalt een stem over de brink van een drents dorp. Ik zit naast mijn camera op de tribune te kijken naar het begin van de generale repetitie. De laatste repetitie voordat de musical echt goed moet zijn. Morgenavond en zaterdagavond speelt de drentstalige musical zich af op de plaats van handeling; de Brink van Sleen. Een legertje amateurzangers en toneelspelers doen hun ding. Onze omroep heeft het idee opgevat om een en ander op te nemen en later dit jaar dus uit te zenden, maar dan wel graag een MNK productie. Dus we registreren met 2 ENG camera's, en laten ons verrassen door hetgeen ons geboden wordt. De belichter van de musical doet zijn uiterste best om ons zoveel mogelijk tegemoet te komen. 1 scene speelt zich in het duister af, maar in plaats van een totale blackout knipt hij voor ons 1 lamp uit. Het stuk strekt zich over de gehele avond uit zodat we van daglicht naar volslagen nacht gaan, maar onze belichter (de plaatselijke ijzerwarenhandelaar, echt..) heeft serieus met ons meegedacht en zorgt ervoor dat alle licht daglichttemperatuur blijft. Hij doet dit ook niet vaker maar ik ben tot nu toe best blij met de man en zijn zoon.



Ook de mensen van het geluid denken mee met het beeld en hebben microfoons verstopt in plantenbakken vóór op het 'toneel'. Helaas zijn de boompjes in die bakken bijna manshoog, zodat we maar besluiten om ze gewoon op statiefjes te zetten.



Als de nachtscene zich aandient wacht ik op het lichtchangement, er was tenslotte gezegt dat er 1 lamp uit zou gaan om de nacht te suggereren. Ik zie de zoon van de belichter een trap opklimmen, zich reiken naar de lamp en welja, de lamp wordt uitgeknipt om na de scene weer áángeknipt te worden. Ik geniet met volle teugen, had ik eerder die avond nog zo mijn twijfels over deze manier van registreren, het enthousiasme waarmee deze mensen aan hun produktie werken is aanstekelijk. Echter wordt er van ons door de kijker verwacht dat we een tv-technisch hoogwaardig product afleveren.



Morgen draaien we de 'ten voeten uit' en de totaal shots, en zaterdag de mediumshots, het is nu aan ons om deze mensen recht te doen. Wij zullen ons best doen, en liften mee op de inzet en het enthousiasme van deze mensen.



29052008   



Geen opmerkingen:

Een reactie posten