zaterdag 5 april 2008

Toekomstmuziek..

Wat is de toekomst van de televisie? Geen idee zeg ik dan in eerste instantie, niet in de laatste plaats omdat ik wél denk dat de toekomst van televisie onzeker is. Ik denk dat televisie zoals we dat nu kennen verdwijnt, en sneller dan we met zijn allen durven denken. Mensen zullen tv blijven kijken, maar dan op een andere manier, Niet meer op vast tijden, maar veel meer 'on demand' Met uitzondering van uitzendingen die live móeten (sport en evenementen) zullen alle programma's vanaf een vast tijdstip beschikbaar moeten zijn. Daarna is het aan de consument om te bepalen wanneer hij het tot zich neemt. Ik denk dat internet daarin een belangrijke rol gaat spelen, want nu al zie je dat middels bronnen als Uitzending Gemist en YouTube veel uitzendingen worden bekeken.



Het wordt dus ook moeilijker om te bepalen wanneer, wie op welk moment naar je product kijkt. Ik durf met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te zeggen dat er over 1 jaar net zoveel mensen buiten als binnen de provincie naar onze omroep kijkt. Drenthe heeft als kleine provincie dan het voordeel dat het erg veel 'buitenland' heeft. Ik weet dat er door heel Nederland via digitale tv, de schotel of internet naar onze uitzendingen wordt gekeken. Zelf heb ik ook al zo mijn favoriete programma's bij andere regionale omroepen. L1, Brabant en Rijnmond zitten in mijn vast zap-rondje.



[amsterdams accent] Wanneer gaat dit op tillevisie komme? [/ amsterdams accent] Ik antwoord 'aanstaande dinsdag' [amsterdams accent] O, bij Drents Diep, ja dat zie ik wel vaker. We gaan weer kijke hoor...Komp der ook weer een Trektocht kommende somer? [/ amsterdams accent]  En dit soort dingen hoor ik steeds vaker.



Iemand op de fabriek zij laatst 'we moeten geen tv maken voor de Drenten, maar voor iedereen die in Drenthe is geinteresseerd'  Over de grens denken dus, letterlijk.



Dit betekent ook dat de vorm en inhoud aangepast moet worden, nieuws moet je de hele dag in beeld en geluid aanbieden op je website, en 's avonds de hoogtepunten en in verdieping brengen in een korte maar krachtige nieuwspresentatie. Daarnaast een stevige discussie aan tafel, met inbreng door je kijkers middels de mail of Skype ofzo. Ja, ik roep maar wat. Doe er je voordeel mee, want ik denk echt dat als je het Staatsjournaal blijft kopieren je ook verloren gaat in de hoeveelheid informatie die beschikbaar is.



Televisie is geen medium meer, het is een apparaat. Het medium wordt internet, althans, die razende informatiestroom die de hele dag beschikbaar is, die voor iedereen toegankelijk is of je nu een zendmachtiging hebt of niet.





2 opmerkingen:

  1. Ik heb sinds kort ook alle regionalen via die duvelse UPC kast ;-) Verder verbaasd het me dat men steeds vettere flatscreens maakt, FullHD, BlueRay enzo en dat tegelijkertijd de halve wereld naar kapot gecomprimeerde blokbeelden op YouTube zit te kijken...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @cyberjo; ja, grappig is dat, het bewijst in mijn optiek dat men smacht naar hoge resolutie via internet. De snelheid en het gemak van video via het net moet nu nog wachten op de techniek. RTL is vind ik goed op weg, hun uitzending gemist is al betrekkelijk strak.

    BeantwoordenVerwijderen