donderdag 3 april 2008

Halve televisie..

'Sorry dat het zo lang duurt hoor, ja, radio is allemaal veel sneller en eenvoudiger'



Wanneer je in een multimediaal bedrijf werkt hoor je dit regelmatig, althans wanneer je met een van oorsprong radiomens voor de televisie op pad moet. Ik kan niets anders doen dan bovenstaande bevestigen, tis inderdaad sneller en ja, zoveel makkelijker. Radio is televisie, maar dan nog niet helemaal af. Het plaatje ontbreekt nog. En daar gaat zoveel tijd in zitten, het plaatje op een fatsoenlijke manier maken, en liefst zo dat het gesproken woord zoveel als mogelijk onnodig is. 1 beeld zegt meer dan.....



Nu ben ik geen journalist, maar ik vermoed dat ik wel bij machte zou zijn om een fraaie radiobijdrage te maken. Ik zou denk ik net als collega's achter een stel kippen aan ga lopen, om hun gescharrel te registreren, ik zou interviews niet in een woonkamer opnemen, maar in de buitenlucht hopende op mooi 'ambiance'. Maar ik zou ook regelmatig stiltes laten vallen, zoals ik ook graag vaker in tv-repo's zou zien, laat maar horen dat iemand twijfelt of overdenkt. Ook op tv, laat maar zien, niet te plastisch en te clean maken.



Maar om op de openingszin terug te komen, je hoeft je niet te verontschuldigen dat het zenderen, uitlichten, changeren of repeteren wat meer tijd kost. In tegenstelling tot radio is televisie een medium dat veel tijd nodig heeft om tot fraaie resultaten te komen, als kwaliteit niet telt stuur je maar een camjo ;-) Het grappige is echter dat radio door relatief meer mensen beluisterd word dan tv bekeken. Maar dat er op een tv stukje meer reacties komen en dat die langer onthouden worden dan radiobijdrages over hetzelfde onderwerp, ik ben blij dat dit door radio diehards als positief ervaren wordt. Al die tijd betaald zich dan toch uit.



Ikzelf ben heel makkelijk in mijn radiogebruik, ik heb de pest aan praatradio en luister in louter noodgevallen naar bijv. radio 1 (Tour, Interlands) Voor mij alleen muziek, commercieel meestal, en soms 3fm, maar deze laatste alleen omdat ze eindelijk een beetje interesse tonen in Jason Mraz. En als iemand gezongen naamjingles uitzend gaat de radio al direct op een andere zender.



Nee, dan tv. Het kost wat meer tijd, maar dan heb je wel radio mét een plaatje.



Radio



2 opmerkingen:

  1. Ik ben ook meer van het beeld (gezien mijn achtergrond als producer en creativeling), maar heb een tijd lang wel naar echte authentieke radioreportages geluisterd uit interesse voor hoe zoiets gemaakt wordt. En dat viel me goed tegen. Het is verschikkelijk moeilijk om een echt goede reportage te maken voor de radio. Sfeer, emotie, omgeving, het onderwerp en het dan zo brengen dat het niet irritant wordt om naar te luisteren. Best een opgave.
    Maar een montagesnelheid van 10 seconden per uur voor een commercialtje is ook wel gaaf...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is ook moeilijk, maar ik mag de collega's van lawaai graag even plagen en scherp houden. Anders kakken ze in ;-)

    BeantwoordenVerwijderen