zondag 2 maart 2008

Televisie kijken

Mijn werk is televisie maken, logisch is dan dat je ook weleens televisie kijkt. Naar je eigen werk, maar zeker ook dat van anderen. Uit interesse, maar ook uit leergierigheid. Bij mij op de zaak, wat een regionale publieke omroep is, is het natuurlijk zaak dat je van de publieke stempel bent. Niet die commerciele troep, maar degelijke programma's waar geen hond naar kijkt. Van die rare VPRO- kunstige programma's die lelijk zijn gedraaid omdat dat 'stijl' is (nee, dat is zo omdat je te beroerd bent om een echte cameraman te betalen, en bovendien ben je bang dat zo iemand tegen je zegt dat je programma nergens over gaat)



Ik kijk zelf ook met regelmaat naar de trekkers op de publieken; DWDD P&W Klootwijk aan zee Mooi Weer de Leeuw...dat soort dingen voor de doorsnee burger. Maar het word pas echt leuk als je in dat milieu roept dat je ook Idols, Dancing Queen en Jensen! leuk vind.. Dan hoor je argumenten als: 'dat is geen echte muziek.'(?) 'dat is alleen voor paaldanseressen' en 'hij lacht alleen maar met zijn gasten mee' Ach, dat laatste doet Ivo Niehe altijd al.



Het is goed om naar een zo groot mogelijke variatie te kijken wat mij betreft, van alle programma's kun je wat opsteken als cameraman. Het valt me op dat collega's van mij bepaalde bewegingen niet kunnen maken, omdat ze ze nog nooit hebben gezien. Laat staan dat ze ze bedenken. Er zijn er die nog altijd die dat rare scheve shot niet kunnen afleren. DAT IS GEWEEST! NIET MEER DOEN NU! Kijk eens hoe je je shot fraaier kan maken, en toch de horizon rechthouden kan.



Meer tv kijken dus, en niet alleen om mee te kunnen praten met de collega's, zeker ook om te kijken wat er gemaakt, en hoe het gemaakt wordt. Dat weet je ook gelijk wat de 90% van Nederland ziet ipv Nederland 3.



6 opmerkingen:

  1. Ik begrijp dat de sinasappeltjes hun werk goed gedaan hebben?
    Ik ben het met je eens als het aankomt op creativiteit van de cameraman; het lijkt wel alsof ze tegenwoordig alleen maar nieuws-stijl kunnen draaien: diafragma vol open, alles scherp en onderwerp recht in het midden... bah.
    Wat is er gebeurd met de mooie onscherpte in de achtergrond, het subliem uitgesneden kader en de vaste hand van een cameraman zonder parkinson?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Daniel; haha, ja de sinaasappel deed het. En , precies, je begrijpt het. Bovendien, fotografie kan voor een cameraman ook zeer nuttig zijn. Er zijn er, vind ik, te weinig die dit doen. Als je 1 frame mooi kan kaderen, dan volgen die andere 24, die nodig zijn om 1 seconde tv te maken, vanzelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gisteren je scheve shot gezien? DAS je goed recht bij SBS. Alle stand-uppers van de presentator waren schuin. Viel zowat van mijn stoel. Overdrijven is ook een vak.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ooit "Breaking The Waves" gezien? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @cyberjo; uhhh. neen, maar heb net even snel op youtube een trailer gezien. Alles handheld of niet? Misschien maar eens naar de videotheek...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Film ziet er uit alsof 'ie door de grootste prutser is gedraaid die er rondloopt. Is echter allemaal zo bedacht en het werkt! D.O.P was Robbie Muller (niet de minste!)

    BeantwoordenVerwijderen