dinsdag 18 maart 2008

File

'Wat zou een snelle treinverbinding van het noorden naar de randstad een goed idee zijn...' mijmer ik terwijl ik in de file van half negen sta. Ik ben onderweg naar Den Haag, om 11 uur is daar een persconferentie op het ministerie van verkeer en waterstaat. Het gaat over het níet komen van bovengenoemde treinverbinding. In plaats daarvan krijgt het noorden een tegemoedkoming van bijna 3 miljard. Bijna 500 miljoen in totaal gaat naar Drenthe, en daarom sta ik in de file. Mijn werkgever verzocht me om de persco bij te wonen, en er de verslaggever er verslag van te laten doen. ik hoop dat ik op tijd kom, het was nogal een drukke spits, en bovendien slecht weer.... Ik rijd echter zowel heen alsook terug in het zonnetje, en geniet van de muziek ui de speakers van de auto. Een kwartier voor aanvang rijd ik de parkeerplaats op, en stel ik de spullen op in de persruimte. RTV Noord is er al. Camiel komt ruim een half uur te laat, en dat was maar goed ook want ook de Omrop uit Fryslân, Flevoland, en de Staatsomroep komen riant overtijd binnen. Ik maar denken dat wij met onze slogan 'RTV Drenthe, altijd nét te laat' recordhouder waren. Goed, de volledige Noordse regionale pers is aanwezig, en we verwachten dat we de zakken geld namens de burgers mee terug kunnen nemen, maar dit blijkt niet zo te werken.



Ik houd er altijd van om op plaatsen waar veel camera's zijn, net een andere plek te kiezen als de collega's. Te vaak zie ik cameramensen als kippen zonder kop achter elkaar aanrennen om zodoende allemaal aan de foute kant van de as of het licht terecht te komen. Het wachten op de interviews verloopt soepel, omdat mijn verslaggever eerst voor radio Drenthe zijn kunstje moet doen, zijn wij als laatste aan de beurt. Het doet me niets, straks alleen nog de stand-ups en dan weer in de auto met Q music naar Assen terug cruisen. 500 miljoen in ruil voor een trein die toch niet over drents grondgebied heenkwam, goede deal zeg ik...



031808120050



1 opmerking: