vrijdag 1 februari 2008

zwart/wit



3luik



Wat is de overeenkomst tussen de onderdeeltjes in dit drieluik?
Het zijn alledrie voorbeeldjes van iets waar de televisie moeite mee kan hebben. Fijne streepjes in kleding, diepzwarte kleur van een jasje of een spierwit overhemd. Zwart en wit kan zo extreem zijn dat er geen enkele doortekening meer in te zien is. Iedereen weet dat. Fijne streepjes, dicht op elkaar gaan 'trillen' in beeld. Interfereren http://nl.wikipedia.org/wiki/Interferentie_(natuurkunde) heet dat. Iedereen weet dat. Maar toch komt het vaak voor dat mensen die in beeld dienen te komen kleding dragen waar 1 van deze 3 "do not's" in voorkomt. Soms zijn dit onwetende, nerveuse politici. Zij kunnen er niets aan doen, dat leer je niet op de mediatraining. Maar evenvaak kan dit een professionele presentator zijn, die ook wel weet dat het eigenlijk niet kan. Maar hij/zij krijgt de kleding door de strot geduwd van de sponsor. Die staat op de aftitel, en wil graag de nieuwe collectie aan de kijker tonen door deze te draperen over de ster van dienst. Over smaak valt niet te twisten, maar opvallend is hoe vaak de diepdonkere kleuren in de mode schijnen te zijn. Voor de kijker zijn de 'roosjes op de borstzak in gelijke effen kleur' niet zichtbaar. Die ziet alleen een donkere zak om de schouders van de presentatrice. Of de kijker ligt na een epileptie-aanval te schudden op de grond omdat de streepjes op de blouse een bijzonder vervelend effect hebben op het electronische oog. En soms is alles in harmonie, jasje goed, blouse in de plooi, bijpassende oogschaduw en meer van dat fraais. Maar plots draait de juffrouw naar een andere camera, en de enorme bedelketting om haar hals maakt een kabaal als een Hindoestaans offerfeest. Geluidsman in de stress, en de kijker thuis vraagt zich vertwijfeld af of de ijscoboer nu al weer in straat staat. Zou het een idee zijn om de kledingboer eens een workshop kado te doen, waar in klare taal gezegd word wat wel en niet kan voor de camera. Dat een presentator zonder stropdas ook heel professioneel kan praten, en dat de boodschap ook overkomt als er geen koebel om de nek van de ster hangt. Of dat iets fleurigs ervoor kan zorgen dat de klant niet alleen voor crematiekledij in je winkel komt. Het is maar een idee, dus gooi de lentecollectie maar op een bult, dat hangen we het voor de camera en kunnen we kijken of het wat is.



2 opmerkingen:

  1. Leerzaam stukje collega! Ik maar denken dat 't aan mijn TV lag....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Witte overhemden gingen in de tijd van de ruisende buiscamera's gewoon even door de lauwe thee. Werden ze bruin maar op tv toch nog wit... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen