woensdag 13 februari 2008

topografie

'We moeten om kwart over 10 in Vries zijn, daar draaien we in de pauze van groep 8 een paar interviews met leerlingen die de CITO-toets aan het maken zijn. Daarna moeten we om kwart over 11 in Emmen zijn voor een interview met een directeur van een school die niet aan de CITO-toets doet'  Zuchtend stapt de verslaggever aan boord van de ENG 3. 'Ik heb het ook niet bedacht, maar we moeten in 5 minuten de quotes op de school halen...'



Het is 50 minuten rijden van Vries naar Emmen, in de 5 minuten die ons gegeven zijn moeten we tenminste 12 minuten materiaal draaien; interviewtjes met leerlingen en de invaljuf, shots van CITO-toetsende kinderen, waar van 1 dyslectisch kind wiens vragen gesteld worden middels een discman. En als het kan nog een exterieur van de school. Dan weer in de auto en (natuurlijk) te laat aankomen bij de afspraak in Emmen. Ik bel naar degene die het allemaal( ) geproduceerd heeft en vraag of de eventuele boetes voor de redactie zijn... 'Nee...ik bel wel dat jullie een kwartiertje later zijn' is het antwoord.



Het lijkt vanachter een buro op de redactie een kleine provincie, ons mooie Drenthe. Maar vanachter het stuur is het een stuk groter zo blijkt vaak. Bovendien heb ik de rare gewoonte om graag ergens 5 minuten te vroeg aan te komen, dit geeft me nét genoeg tijd om de plaats van handeling te observeren zodat ik efficient mijn opnames kan maken. Niets is genanter om te moeten vragen of het doek nóg een keer van de net onthulde plaquette getrokken kan worden. Ik maak me er dan altijd met een smoesje van af; 'sorry, we komen net van een uitgelopen rechtzaak vandaan..' In werkelijkheid heeft iemand op de redactie echt in zijn hoofd dat het maar 20 minuten rijden is naar Meppel. (40 minuten)



Als in Drenthe de bietencampagne of het aardappelrooiseizoen is begonnen kun op alle reistijden nog eens 10 minuten gooien omdat je dan het hele eind achter een tracktor rijdt.



Drenthe



Geen opmerkingen:

Een reactie posten