woensdag 15 augustus 2007

WasBeer..

Waar gaan we naar toe, vroeg ik aan de jonge verslaggeefster die naast me in de auto stapte. ' Naar Dalerpeel, daar heeft een wasbeer een haan aangevallen, en de eigenaar van de haan heeft er foto's van gemaakt' O, wasberen in Nederland? ' Ja, na de 2e wereldoorlog zijn die beesten in Duitsland uitgezet, en daar is nu op sommige plaatsen sprake van een plaag, en ze steken nu de grens over naar Nederland' Dit riekt naar een hilarische reconstructie, en dat gaan we dus ook doen.



' Meneer, komt u het kippenhok maar binnen zoals u gisteren ook deed, en prik maar wat met de stok en ga maar foto's maken. De camera is nu de wasbeer, en wat u ook doet, overdrijf het maar een beetje..'  Goed hoor, zei de man, en hij acteerde dat het een aard had.



'Zeg, moet die haan niet uit zijn lijden verlost worden?'  Ik zag dat het beest nog altijd zwaargewond door de kooi kroop.'Ja, dat doe ik wel als jullie weg zijn..'  'Graag' was ons antwoord.



Sneu verhaal voor de haan in kwestie, maar een goed komkommer-item in ons nieuws van gisterenavond. Laatste woorden van de voice-over: "Haan Kippie is 12 jaar oud geworden"



Wasbeer Ikwasbeer









foto's MJ van Sandwijk



2 opmerkingen:

  1. Het lijkt me stug dat wasberen planmatig in Duitsland zijn uitgezet, na de Tweede Wereldoorlog. Wat wel voorkomt, ook in Nederland, is dat mensen wasberen zulke leuke beestjes vinden, daarom in huis nemen, en er op een gegeven moment achterkomen dat zo'n beest, volwassen geworden, erg veel vernielt. Dan wordt het tijd vinden ze, om het maar weer in de natuur uit te zetten, met alle desastreuze gevolgen van dien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vanacht is mijn kip ook opgegeten door een wasbeer. Ik heb hem zelf gezien vanaf ca. 50 cm. afstand. Dus het kan echt.

    BeantwoordenVerwijderen