woensdag 10 december 2008

the pianist

. Hij kan wel spelen die Jan Vayne, en dat zonder te zeuren over galm en meer van die verbloemende effectjes. Vanmiddag was hij, en zangeres Petra Berger, te gast op de fabriek. Ik had weer de opdracht gekregen om een 3-tal clipjes te draaien met de grote Fred. Nummer 1 was een kerstliedje, nummer 3 een cover van een andere grootheid, en nummer twee een eigen werkje van die twee. Dat tweede nummer moest er in één keer live op, dus dan stel je als ambitieuze cameraman voor om dan ook de clip in één shot te draaien, 1 lange beweging waarin de cameraman op het juiste moment de juiste dingen doet. Alleen dan 'prima vista', dus zonder te repeteren, omdat geen tijd, en zonder voorkennis van het liedje.



Is gelukt, zij het met zweet op de rug, maar het is gelukt. Het filmpje volgt zodra Fred het door de Apple heeft getrokken.



Dsc_1273



[update] Hier dus het filmpje:












10 opmerkingen:

  1. Het briljante camerawerk is hier te zien...
    http://nl.youtube.com/watch?v=8dWJlwCcZPU

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geachte heer van Stenis, mag ik u complimenteren met dit meesterwerk. Echt mooi gedaan. Hoezo geld uitgeven aan meercameraregistraties? (nee dat was een grapje). Echt klasse gedaan. Erg mooi. Nogmaals complimenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeker niet slecht maar toch had ik onderweg wat andere keuzes gemaakt. Zo is de zangeres wel erg lang op haar rug te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nu de keuzes nog toelichten. Hoe heb je het gedaan, met welke middelen en waarom?
    De vorm is prachtig, de uitvoering ruim voldoende, maar locatie en licht vind ik persoonlijk niet zo spannend...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank u allen, niet overdrijven aub. Ik was tevreden, maar zoals Rein ook al opmerkt is de locatie een beetje 'moeilijk'. Dit is het Atrium van RTV Drenthe, een soort ontmoetingsplaats die door een architect is bedacht, zonder ermee rekening te houden dat er weleens tv opnames gemaakt worden. Veel invallend daglicht, doorkijkjes naar drukke redacties met zeer slecht TL licht, en vooral keihard witte muren. Moeilijke plaats, maar noodzakelijk in dit geval omdat de audio opname voor de radio hier moest plaatsvinden, omdat de vleugel niet zomaar een studio ingereden kan worden. Toegegeven, met wat meer tijd kon ik het wel iets creatiever uitlichten. Gebruikte middelen; pdw-510 XDCAM op een sachtler pedestal en 11x4.5 canon lens en 4x 2kW vanuit de hoeken, met 201 CTB filter, om invallend daglicht bij te staan.
    Vorm is bewust gekozen omdat de artiesten slechts 1 keer het nummer live wilden doen, en omdat ik het graag een keertje zo wilde doen. Volgende keer zou ik het weer willen doen, maar dan op het grote podium van theater de Tamboer ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @rein: bedoel je mijn keuzes? Ik zou wellicht niet meteen naar links zijn gereden maar naar rechts. Dan heb je de zangeres langer frontaal. Daarnaast zou ik in de versnelling zijn gegaan zodra ik achter haar zat en bij het "uitkomen" niet naar Vayne zijn gegaan maar medium op haar en daarna weer naar totaal uitgaan om te proberen uiteindelijk op een getrokken totaal Vayne/Berger uit te komen. Maar ik heb makkelijk lullen hoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk dit. Nu wil ik het ook een keertje proberen...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Rein: Kom maar 's langs, zetten we iets neer, bouwen we 'n camera op dolly op en mag je 'n uurtje spelen... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. mag ik dan ook meedoen?
    maken we 4 versies en daarna gaan we brainstormen.

    BeantwoordenVerwijderen