donderdag 24 januari 2008

Sporter..

..van het jaar 2007 is geworden Albert Zoer. Afgelopen avond heb ik met collega Peter het TVM Sportgala moeten registreren. Voorgaande jaren brachten we dit live met tenminste 4 camera's, maar om bezuinigingstechnische redenen én omdat de sponsoren niet wensen bij te dragen aan de registratie hebben we het ENG (op een bandje(schijfje)) opgenomen, en mag iemand het werk van 3 camera's gaan monteren tot een hapklare brok van 18 minuten. Monteren in een halve dag tijd natuurlijk, want anders kost het te duur ;-) Succes mannen, datgene waar ik me nog het meeste zorgen over maakte is het best gelukt. Het touwtje dat tussen de zaalversterking van Theater de Tamboer en onze camera bungelde stuurde een prachtig stukje geluid naar de beelddrager. Wij hadden echter onze handen vol aan de constant wisselende kleuren en presentatoren met hun gasten die steeds een beetje verder naast het licht gingen staan.



Thuis gekomen vleidde ik me achter de schootpc, en blader ik wat door de mail die mijn werkgever mij braaf doet toekomen. Omdat we op de zaak zgn. flexplekken hebben is er zelden een pc voor mij beschikbaar, en ontvang ik derhalve de post ook thuis. En wat lees ik daar; 'Bij het bijbestellen van de cassettes werd mij net medegedeeld dat deze niet meer worden gemaakt en dus ook niet besteld kunnen worden. Wees dus zuinig op je bandjes die je nog hebt want op = op.'   Ja er zijn nog radiocollega's die gebruik maken van een echte cassetterecorder, dit terwijl de rest van de radio allang over is op minidisc, of nog beter, een digitaal opname apparaat waar helemaal geen bewegende delen meer aan te pas komen. Zelfs de CD-single gaat verdwijnen, maar de ouderwetse tape word nog dagelijks gebuikt om allerlei ditjes en datjes in de ether te slingeren. Is hier sprake van melancholie, of juist angst voor het moderne, het onbekende. Ik weet dat er mensen zijn die zweren bij het gekreun en gesteun van een langspeelplaat (een héle grote zwarte cd..) Maar een cassettebandje... Toen Erik de Zwart nog leefde nam ik altijd zijn top 40 op op een cassettebandje, maar er zijn nog steeds mensen die dus de moeite nemen om iets op te nemen op een flinterdun stukje metaaltape, terug te spoelen en vervolgen realtime in een computer in te laden. Nou, als je nog bandjes nodig hebt, ik heb nog wel een paar jaargangen top 40 cassettes liggen. Stukje plakband over de beveiliging en ze zijn weer als nieuw.



2 opmerkingen:

  1. Heel knap dat we nu al sportgala 2008 hebben... :) scheelt een hoop voor volgend jaar

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel knap dat we nu al sportgala 2008 hebben... :)

    BeantwoordenVerwijderen