vrijdag 7 november 2008

EMA!!!!

Vanavond zendt MTV de MTV Europe Music Awards uit. Traditioneel in november is er de beste Awardshow van Europa. Een feest van licht, geluid en cameravoering. Vanavond was het in Liverpool, het dorp van The Beatles. Sir Paul kreeg dan ook, uit handen van Bono, de Ultimate Legend Award uitgereikt.



In 1997 hed ik het onwaarschijnlijke genoegen om als camera-assistent deze show van héél dichtbij mee te maken. Ik was toen net bezig met een interne opleiding bij het NOB, ik maakte deel uit van een clubje techneuten die voor MTV Europe een paar leuke klussen mochten doen. De EMA's is daar één van. Onder leiding van onder meer de grote Hamish Hamilton, waarmee ik later nog een paar keer mocht werken, repeteerden de Engelse cameramensen de show, en wij van het NOB voorzagen hen in de faciliteiten. Als NewBee in dit vak liep ik backstage, kruiste het pad van U2 en vergaapte ik me aan de geweldige show.



Het werken met die engelsen was een feest. Het was een hechte groep die we bij veel concertregistraties weer terug zagen komen. Iedere cameraman/vrouw had zijn eigen plaats bij het concert waar hij uitblonk, Hamilton regisseerde dit alles door slechts de timing van bewegingen te cue'en en de stijl voor te kauwen, de rest deed zijn schakelaar Rob, en het geheel bleef in de maat door hun vaste regie-assistente Hayley. Wat me met name opviel was het zwoegen van de cameramensen, alles voor de show geven, slechts tevreden zijn met de beste shots. Maar ook hun enthousiasme als ik iets te vragen had of toevoegen kon. Ik kreeg vaak de kans om, naast het 'grippen', zelf de camera te bedienen bij Rock am Ring of Rammstein in Berlijn. Ze hielpen me met het goed uitvoeren van rijders op de rails, of lopen met een HandHeld camera. In mijn eerste jaar als cameraman in opleiding pakte ik die kansen met beide handen aan.



Bij het NOB kreeg je die kansen niet zo snel. Als ik een oudere NOB cameraman assisteerde vond hij het met name belangrijk dat ik z'n camera bouwde, en koffie haalde voor hem. Ik ben daar getuige geweest van een arrogantie waar ik óók weer veel van leerde. Toch was het NOB een instituut waar het cameravak tot in de puntjes werdt beheerst. Maar het meeste heb ik toch geleerd van de engelsen. En Hamish Hamilton zal toch altijd wel voor mij een voorbeeld blijven, de rust, het persoonlijke en vooral de energie die van hem uitgaat is aanstekelijk. Met een handdoek om de nek tegen het dak aan springen in de NOB 61, op de klanken van The Prodigy of U2. Complimenten en correcties tegelijk uitsprekend.



Ik hoop dat ik, als ik later groot ben, een beetje van die kwaliteiten zal hebben. Tot die tijd kijk en leer ik van de Engelsen, want die weten ook wat TV maken is.........



P1030239



4 opmerkingen:

  1. Ik ben ook fan van de EMA maar het viel me dit jaar eerlijk gezegd tegen. Tijdens de eerste acts was de band/zanger bijna niet zichtbaar door alle visuals en lichteffecten. Ik vind dat het vooral om de muziek moet gaan en niet om de visuals.
    Ik vond het schandalig dat veel presentaties, acts en kledingstukken over Obama gingen en jammer dat het in 4:3 was. Positief is en blijft die creativiteit op elk front.
    (Foutje: Werdt)
    Gr. Televisiestudent en vaste lezer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 1997 Mtv EMA: ik was er bij met twee supercoole VIP tickets, inclusief kaartjes voor de After Party waar het bier met kruiwagens werd rondgereden tussen de VIP's en artiesten. Briljante show! De opening met U2 zal ik nooit vergeten, zeker niet het crane shot dat verdwijnt in de bek van Bono. Of de zware mega indrukwekkende baslijn van het openingsnummer (dat volgens mij nog speciaal is aangepast voor de show). Ik had al veel van dichtbij gezien, zowel on, off, voor en back stage, maar deze versie van de EMA heb ik altijd de beste gevonden. Backstreet Boys waren toen trouwens ook erg goed! Bjork: kippevel! LL Cool J: phenomenon! Alleen Spice Girls vielen door de mand. Ik heb de video nog ergens liggen op VHS. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @daniel; ik heb de vhs ook nog, een mooie herinnering. De Spice Girls vielen letterlijk, althans Baby Spice ging nét buiten beeld tegen het dek...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha,.. ja cool he? Sjjes man, zo'n tijd geleden alweer...

    BeantwoordenVerwijderen