woensdag 22 oktober 2008

De Fabriek..

Terwijl ik door het enorme gebouw de weg naar de uitgang zoek, begin ik opeens de tune van 'De Fabriek' te fluiten.



Ineens voel ik me heel klein en alleen hier, zojuist heb ik een groot gedeelte van een geschiedenisprogramma opgenomen. Een mevrouw uit Emmen is 37 jaar geleden uit Joegoslavie naar Nederland gekomen om hier kousen te maken in de Danlon fabriek. Voor het programma 'Het verhaal van Drenthe'  volgen we haar verhaal over de fabriek. Het pand staat al een decennium leeg, en alles herinnert aan de tijd dat honderden meisjes in een enorm naaiatelier de kousen maakten en in zakjes stopten. 1 uur eerder maakte ik me nog ernstig zorgen over de zenuwen van de mevrouw, ze is nerveus voor de opnamen en komt soms moeilijk uit haar woorden. Het is voor haar heel bijzonder om 35 jaar na dato weer voor het eerst op deze plek te zijn. Nadat we de personeelskantine hebben bezocht gaat het weer beter met haar. Hier ligt nog steeds dezelfde vloerbedekking, en ook dezelfde gordijnen hangen voor het raam. Die hangen daar al zó lang dat ze op dit moment weer in de mode zijn.



Ik moest even terug naar de auto om een verse accu voor de camera op te halen. Eenmaal terug bij de camera richt ik me op alle details in de hallen. Er zitten nog stickers op de muren, een kalendersticker van Esso met de kalender van 1976. Oude speakers bungelen aan een touwtje aan het plafond en zelfs de bekerkast in de kantine hangt er nog. Daarin staan nog de bekers uit de zeventiger jaren waar vroeger het bedrijfsvoetbalteam nog zo voor had gestreden. Terwijl ik een shot maak van een paar oude schakelaars aan de muur hoor ik plots de mevrouw een kreet van herkenning slaken. Ik loop met draaiende camera naar haar toe en zie over haar schouder waar zij met de hand voor de mond naar staat te kijken. Een toerismeposter van Joegoslavie, 'die is hier altijd blijven hangen' zegt ze. Ik draai om haar heen en registreer de stilte. Ik zie aan haar gezicht dat ze 37 jaar terug in de tijd is met haar gedachten. Ze loopt van de camera weg, en ik draai de lens naar onscherp. Dit wordt het laatste shot van de uitzending. Dit was háár verhaal, dit was óók het verhaal van Drenthe.



Fabriek



5 opmerkingen:

  1. He Ed, Kan je me vertellen wanneer deze uitzending gepland staat? Ben erg benieuwd n wil 'm graag zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @marcel; aanstaande woensdag is de uitzending van 'Het verhaal van Drenthe'

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hé broer!
    Wat kun jij toch ontzettend mooi en leuk schrijven! Nog een paar jaar en dan kun je een boek uitbrengen over je ervaringen als cameraman!
    Ga zo door!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Edwin, ik heb de uitzending gezien en vond het zeer interessant om naar te kijken. Je had zelfs een uitzending kunnen vullen door gewoon rond te lopen daar. Geweldig om te zien hoe het toen echt was. Maar dan ik kleur.
    En inderdaad, de emotie bij de poster was top!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als laatste werknemer van Danlon en verantwoordelijk voor de afbouw en sluitng van het bedrijf, was het intersant om te zien, dat het er nog precies zo is; zoals ik het 11 jaar geleden heb overgedragen aan de nieuwe eigenaar. gr, G de Jong

    BeantwoordenVerwijderen