dinsdag 26 juni 2007

De Stem van het Volk..

Voxpop ..ofwel " Vox Populi", iedere cameraman kent het. 'We gaan een paar vokspopjes halen' zegt de verslaggever van dienst. Goed, waar gaan we heen? 'Doe maar Koopmansplein (Assen), zijn we snel weer terug' Op zich goed hoor, maar laten we eens verder kijken, of niet.. Want niet iedere stad of streek leent zich voor bruikbare kwoots; Assen is aardig, Hoogeveen doet het goed, beter dan Meppel in ieder geval. Coevorden niet zo ( is ook wel ver weg..) en Emmen........ is Emmen.



'



'Wanneer komt het op de radio?'  'Maakt hij foto's voor de krant?'  'Het wordt toch niet uut'zond'n he??'



Zucht, deze opmerkingen in 10-voud hoor je bij het draaien van 1 serie VP. Maar goed, dat is nog niet zo erg als wat ik in de plaats op de foto hierboven, wéér, hoorde..'NOU, IK WEET WEL WAT ANDERS TE VERTELLEN DAN AL DIE SCHIJNHEILIGEN HIER IN DE BUURT !! MAAR DE MEDIA BELICHT TOCH ALLES MAAR VAN 1 KANT !! JULLIE LATEN NOOIT DE ANDERE KANT VAN HET VERHAAL ZIEN'     "Maar daarom zijn we hier meneer, u mag voor onze microfoon úw verhaal vertellen"   'ECHT NIET, DAT KNIPP'N JULLIE ER VAST UIT, EN BOVENDIEN, ALS IK DÁT DOE, HEB IK HELEMAAL GEEN LEVEN MEER HIER IN DE WIJK, NEE IK BEDANK'   "ja maar........."



Dit gesprekje duurde maar liefst een dikke 15 minuten , meneer was geenszins van plan ons te woord te staan, maar nam het ons wel kwalijk dat de buurtgenoten met afwijkende mening door ons uitgebreid werden gehoort. We hebben zíjn kant dan maar middels een stand-up verteld.



Dit soort dingen gebeuren veel te vaak vind ik, waar zitten die mensen met hun verstand ? Hetzelfde geld voor de bestuurders/ politici/ directeuren en meer van dat soort, die zeggen 'ik wil hierop niet voor camera reageren..'  voor de kijker betekent dit hetzelfde als ' ja, ik geef het toe; ik heb gefaalt/ gelogen/ geblunderd'  Maar dat leren ze vast niet op de mediatraining. Over mediatraining en voorlichters gesproken, daar is nog wel een interessante log over te schrijven, dat later.



Oja, als je weet welke plaats er op de foto staat, laat me het even weten, misschien kunnen we er een spelletje van maken.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten