maandag 5 april 2010

Superleague Formula

'Eigenlijk moeten we nu alleen de sfeer langs de baan nog draaien....'

Ik kom zo terug op deze uitspraak.



Om 5 uur op de zaterdagochtend haal ik verslaggever Rik op bij zijn huis. Opgewekt rijden we samen naar Schiphol waar we ons voegen bij de rest van het gezelschap van pers, dat op uitnodiging van de Nederlandse promotor de openingsrace van de Superleague Formula op het Engelse Silverstone zal gaan bijwonen.



De SF is een klasse die drie jaar geleden is opgericht, en bestaat uit gelijke formule auto's die rijden onder de naam van een voetbalvereniging. Liverpool FC, AC Milan en PSV zijn er enkele van. Er doen twee en halve Nederlander mee; Yelmer Buurman, Robert Doornbos en Chris van der Drift. Die laatste is ook nog Nieuw-Zeelander. En wie van die 3 rijd er voor PSV? Geen 1. Nee, in de PSV auto van Team Holland kapitein Jan Lammers rijdt een Indier, Narain Karthikeyan.. Tot zover de uitleg van deze klasse.



Als je vergeet dat er voetbalteams op die auto's staan blijft er een bijzonder stoere klasse over. Snelle wagens met goede coureurs, een stel oud F1 rijders en een paar beloften. Serieuze teams en dito techneuten. De races zijn echt goed te pruimen vanaf de tribune. 3 stuks op race zondag, de eerste volgens kwalificatie, race 2 met een compleet omgedraaide grid (dus eindig je in Copse in het grind, dan sta je in race 2 vooraan..) en een finale met de 6 best scorende teams, die strijden om 'serious money' aldus technische baas Webb. 100K voor nummer 1, en de rest steeds een beetje minder.



De organisatie legde ons geen strobreed in de weg, en we konden werkelijk overal filmen. Zodoende kwam ik tot de conclusie dat dit toch echt wel een serieus te nemen klasse is. Ik verheug me nu al op de race in Assen in het weekend van 15/16 mei.



En daar mee kom ik op de uitspraak aan het begin van dit werkje. Alles hebben we kunnen filmen; coureurs, auto's, sleutelen, lekkere wijven, actiemomenten, concentratie, verlies en winst... Behalve de sfeer langs de baan. Omdat Silverstone is opgezet als testrace die wel voor de punten meedoet is er geen promotor op gezet. Zodoende was er nauwelijks publiek op de tribunes te bekennen.



'Het enige wat we nog moeten hebben is sfeer..' Ik ga er van uit dat straks in Assen genoeg sfeer te halen valt, niet van voetbalfans die hun 'club' komen aanmoedigen, maar van enthousiaste autosport liefhebbers die van een spannende wedstrijd houden. We hebben in Assen een eer hoog te houden wat dat betreft, het gaat zeker lukken daar...





1 opmerking:

  1. Leuk blogje. Ik heb altijd grote vraagtekens gehad bij de Superleague Formula. De voorbereiding koste vele jaren en het plan leek op voorhand gedoemd te mislukken. Al met al werd het een klasse die niet serieus genomen werd. Daarnaast kwam er ook een andere nieuwe klasse. De A1GP. Een klasse dat sneller was, de zaken beter op orde leek te hebben en van veel belangstelling kon genieten.
    Die laatste klasse is alweer verleden tijd. De Superleague moet het ondanks een derde seizoen nog waar gaan maken. Qua populariteit loopt het toch nog achter op de A1GP. Het liefst had ik een gezonde A1 op het TT-circuit gezien, maar ik hoop dat de Superleague veel moois gaat brengen.
    De foto's en de trailer zijn in ieder geval al heel erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen