dinsdag 12 januari 2010

Gadgetcam

Bij de regionale omroep zijn budgetten niet bepaald sky high. Meestal is het krap aan met de centjes en creatief omgaan met wat je hebt om toch tot een leuk resultaat te komen. Zo af en toe mag ik voor de cameragroep investeringen doen die het werk een stuk leuker of interessanter maken. Zo hebben we vorig jaar een redelijke investering gedaan in een mobiele regieset. Met het ding, wat alvast geschikt is voor high definition, kunnen we meerdere losse ENG camera's schakelen teneinde een ingewikkelde montage achteraf te beperken. Soms zijn de uitgaven minder groot, maar zeker niet minder spannend.

Zo kocht ik vorige week een GoPro Hero HD. Een übercoole gadget die de harten van menig technisch collega al op hol heeft gekregen.



Het is een kleine camera die tot full HD (1080p) opnames maakt op een SD kaartje. Voorzien van een accu, onderwaterhuis (60m) en zuignappen en helmattachments is dit de ultieme gadgetcam. Nadat goeroe Phillip Bloom er positief over berichtte heb ik het ding onderzocht en toestemming gevraagd om het toe te voegen aan ons facilitaire assortiment. Inmiddels ben ik druk aan het experimenteren en toepassingen aan het bedenken. Ook mijn stagiaire maakt er reeds gebruik van. Voor haar stagefilmpje waarin ze een ploeg op reportage volgt maakt ze veelvuldig gebruik van de mogelijkheden van het ding. Het biedt je perspectieven die je met een grotemensencamera gewoon niet kan maken.



Als het bevalt zal een tweede apparaatje niet snel op zich laten wachten. Over bevallen gesproken, aanstonds zal onze tweede kindje zich aankondigen. Ik zal u op de hoogte houden natuurlijk.



(bij deze alvast een indruk van de gadgetcam...)





Beetje jammer... Het door mij gekozen liedje is door YouTube verwijdert ivm auteursrechtenschending. Jammer voor het bandje Madness, dit was hun kans om nog eens beluistert te worden. Heb het maar met audioruil van YT veranderd...



*update* raaarrrrr..hier doet Madness het wel, maar op m'n YT kanaal is de audio geruild met 1 of ander rockbandje dat ik niet ken!?



4 opmerkingen:

  1. Ik zie ook mogelijkheden voor deze kleine camera bij een bevalling...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Rein; de camera wel, maar de zuignap zal minder succesvol zijn, hoewel die e.e.a wel zal bespoedigen denk ik ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Plak het beestje op een motor en ga tourtochten rijden. Zet die op een DVD en bied die aan op de website van rtv drenthe (zal wel te commercieel zijn denk ik).
    Maak hem vast aan de rechterkant van een vrachtwagen, ter hoogte van het niveau wat een vrachtwagenchauffeur ziet als hij in de spiegel kijkt; dat is pas schrikken. Kun je ook wel wat mee.
    Hang 'm aan een ballon voor leuke vergezichten en hoogte standpunten.
    Achja, zo kunnen we nog wel even doorgaan natuurlijk. Het blijft een leuk speeltje als je hem niet te vaak gebruikt. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je weet hoe je dit speeltje moet gebruiken zijn het inderdaad hele mooie dingen. Maar er zijn ook voorbeelden van hoe het niet moet/mag. Om maar even actueel te blijven, want de verkiezingen komen er weer aan, bij deze een heel fout filmpje....
    http://dakgoot.wordpress.com/2010/02/02/kan-het-erger/

    BeantwoordenVerwijderen