zondag 5 juni 2011

Internet kijken

Interessante discussie laatst met iemand. Hij vroeg me waarom ik iets op High definition zou filmen zolang het niet in HD op tv zou komen.
Ik wees hem erop dat misschien niet alle stations HD kunnen of willen doorgeven, maar dat ik het op de internetsite en YouTube wel in HD wilde aanbieden. De tv uitzending gaat dan gewoon in standaard kwaliteit. Hij vond dat maar onzin 'wat zie je nou aan kwaliteit op internet? En YouTube is toch meer voor de hobbyfilmer?!'
En daar gaat het dus mis volgens mij. Dan kijk je naar de verkeerde dingen op internet denk ik.
Het internet is al jaren klaar om de hoogste kwaliteit aan beeld in huis te brengen, de schermen waren al van hoge resolutie voordat we allemaal zo'n tv aan de muur hadden. Je hebt dan alleen een vlotte internetverbinding nodig. En die hebben we bijna allemaal, tenzij je nog ouderwets inbelt bij KPN natuurlijk.
Dan heb je nog een paar creatieve geesten nodig en het is smullen geblazen.
Sinds de betaalbaarheid van de spiegelreflex fotocamera denkt iedereen die zo'n ding koopt dat ie een fotograaf is. Sinds je met sommige van die dingen ook nog eens in een geweldige kwaliteit kan filmen denken mensen ineens cineast te zijn.. En dat is minder onwaar. Want als je een verhaal wilt vertellen in bewegende beelden heb je tegenwoordig zeer betaalbare en professionele middelen tot je beschikking. Je hoeft geen 20.000 euro meer neer te tellen voor een televisiecamera als je een beter plaatje kan krijgen uit een fototoestel. Geloof me het is echt zo, de eerste is alleen ergonomischer gemaakt en werkt fijner als het een beetje vlot moet.

Terug naar internet. Met de komst van de camera's en het snelle internet is er nu een platform voor filmmakers en andere creatievelingen. Ikzelf kijk veel tv via internet. Achter de iMac of via mijn iPad waar ik nu dit stukje ook op maak. Speel HD films af via harddisc op de tv en download goeie dingen vanaf YouTube om ze later terug te kunnen zien. Ik vermoed dat dit de toekomst is, geen HD pakket meer maar een vlotte verbinding en de uitzendingen downloaden of laten streamen op het moment dat ik het wil zien. De tv is dan slechts het weergave apparaat.

Laatst hoorde ik iemand zeggen dat de kijker nu wel mindere kwaliteit gewent is door YouTube.. Iemand zegt dit omdat hij zelf niet een hogere kwaliteit kan leveren en dat we dus wel een stapje terug kunnen doen of de persoon zoekt naar de verkeerde dingen. Ik weet zeker dat wij als professionele tv en filmmakers geen stapje terug kunnen doen, we moeten juist nu laten zien dat we al jarenlang door de wol geverfd zijn en dat wij blij worden van zoveel kwaliteit op internet. Het is niet allemaal pulp, en daar moeten we ons niet door laten afleiden. Zolang een krant als The Guardian betere filmpjes bij een onderwerp op internet plaatst dan een gemiddelde landelijke zender is er nog veel te winnen.

Arizona shooting: Memorial to Tucson victims from Dan Chung on Vimeo.

Tot slot is hier een prachtig voorbeeld van een groep creatieve filmmakers die het internet gebruiken om hun prachtige creaties ten tonele te brengen.

Bekijk meer op http://sideshowalley.tv/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten