vrijdag 28 maart 2008

Plopperdeplop..

Wat was de laatste film die u gezien heeft? Fitna zegt u? Die diashow? Ja, ik ook, maar wat me er het beste van bij zal blijven is de reactie van Geert Wilders op RTL nieuws, of nee de nerveuze radio 1 verslaggeefster op de achtergrond. Deze komt nét te laat aan bij de quote en stuntelt dat het een aard heeft. Een aantal keer drukt een cameraman haar arm naar beneden omdat zij de microfoon te hoog houdt, en daarmee het shot van de collega's verziekt.



Bij zo'n persbijeenkomst is het natuurlijk een enorme chaos, fotografen buitelen over elkaar. Vele armen strekken zich naar het gezicht van de persoon in kwestie, en allemaal voorzien van een microfoon met daarop de niet te vermijden plopkap. Een atribuut waar ik een haat/liefde verhouding mee heb. Enerzijds is het van node, anderzijds een enorm uithangbord van de omroep. Een net logo op een plopkap kan ik velen, maar soms duiken er schuimrubberen clownsneuzen op voorzien van felle kleuren, waarvan ik zeker weet dat ze zijn ontworpen met als doel het verzieken van het plaatje wat een hardwerkende cameraman probeert te maken. Voorbeeld; BNR, een ENORM geel ding wat zijn functionaliteit door zijn grootte bijna verliest.



Door mijn eigenwijze microfoonkeuze heb ik zelden een plopkap met logo in beeld, althans, niet van mijzelf. We hebben hem wel, maar ik gebruik hem eigenlijk alleen als het niet anders kan. Veel meer gebruik ik een richtmicrofoon (SH 416) die lekker onopvallend onder in beeld kan blijven hangen, ik kan beter kadreren en het geluid is van geweldige kwaliteit. Een ouwe nieuwsbaas bij de omroep sommeerde me ooit om vaker de inferieure microfoon met plopbol te gebruiken zodat de kijker wist waar hij naar kijkt. Sinds we op RTV Drenthe een stationlogo rechts in beeld hebben is dat argument goddank komen te vervallen. Blijft wel staan dat wanneer ik een microfoon moet plaatsen tussen exemplaren van andere omroepen bij een persconferentie, ik kies voor een plopbol met het logo van mijn baas. Want het is wel aardig dat iedereen kan zien dat we 'in de buurt waren'.



Wilders



Geen opmerkingen:

Een reactie posten